AutoVoorU

Zoek binnen 63022 advertenties

MerkModelBouwjaarPrijsBrandstofAanbiederPostcode/PlaatsStraalTrefwoordenKilometerstandTransmissieUitgebreid zoekenSamenv ouwen
TWEEDEHANDS AUTO KOPEN – HOGE KOSTEN

Bij een tweedehands auto kopen, kunnen hoge kosten om de hoek komen kijken. Als u een deugdelijk exemplaar koopt, hebt u hier jaren plezier van en zult u doorgaans alleen de reguliere onderhoudskosten gepresenteerd krijgen. Hoe u zich kunt voorbereiden op het kopen van een tweedehands auto leest u hier [link]. Hoe goed u ook onderzoek doet en hoe goed de auto er ook uitziet en aanvoelt: het blijven apparaten die onderhevig zijn aan slijtage en zonder waarschuwing defecten kunnen vertonen. Ook hier geldt dat onderzoek ervoor kan zorgen dat u weet wat u kunt verwachten. De kosten voor reparaties van tweedehands auto's zijn afhankelijk van het merk en type en de garage die de reparatie uitvoert. De kosten van het repareren van diverse onderdelen kunnen echter sterk variëren. Dit is iets om rekening mee te houden bij een tweedehands auto kopen: welke onderdelen in de te kopen auto kunnen zorgen voor hoge kosten? Wij zetten de duurste reparaties voor u op een rijtje.

Cilinderreparatie

Kleine onontdekte problemen in de motor kunnen in het ergste geval leiden tot schade aan de cilinders. Wanneer een cilinder schade oploopt, moet deze vervangen worden. Dit is een zeer omvangrijke en kostbare reparatie waarbij zowel de cilinder zelf als het motorblok vervangen of gerepareerd dient te worden. In dergelijke gevallen is het vaak nog voordeliger om de complete motor te laten vervangen. Controleer bij een tweedehands auto kopen altijd of de motor goed loopt en of de auto regulier onderhoud heeft gehad.

Hybride omvormer

Hybridemodellen zijn nog niet zo lang op de markt maar het aanbod aan tweedehands modellen neemt flink toe. Vanwege hun complexe aandrijflijn vormen hybride auto's een extra risico in kostentechnisch opzicht. Zeker bij modellen van eerste generaties is het risico aanwezig dat de hybride omvormer stuk gaat. Dit is het hart van de hybridemotor dat ervoor zorgt dat het systeem energie krijgt. Gaat deze stuk, dan gaat dit u duizenden euro's kosten.

Tramsmissie

Het probleem met de transmissie is dat deze van buitenaf onzichtbaar is. Eventuele problemen zijn moeilijk te constateren. Mocht u tijdens een testrit het idee krijgen dat de auto niet goed schakelt, wees dan zeer voorzichtig. Het repareren van een transmissie is bijzonder arbeidsintensief en kost daardoor al snel duizenden euro's.

Bougieproblemen

Het vervangen van een bougie is geen al te duur karwei. Elke auto, diesels uitgezonderd, kan vroeg of laat te maken krijgen met een kapotte bougie. Grote problemen kunnen zich echter voordoen als u doorrijdt met een slecht functionerende bougie. Dit kan schade aanrichten aan de cilinder en bijzonder dure reparaties tot gevolg hebben. Kijk bij een tweedehands auto kopen altijd of de motor mooi regelmatig loopt. Zo niet, laat dan de bougies controleren.

NokkenasOKKENAS

De nokkenas zorgt ervoor dat de kleppen van uw auto op het juiste moment openen en sluiten. Een kapotte nokkenas heeft een dure reparatie tot gevolg. Dit defect is eenvoudig te voorkomen: laat bij een tweedehands auto regelmatig de olie vervangen en de kleppen opnieuw stellen. Zo voorkomt u een reparatie van enkele honderden tot meer dan duizend euro.

Brandstofpomp

Wanneer de brandstofpomp verstopt raakt, kan dit catastrofale gevolgen hebben. De kosten van een nieuwe brandstofpomp bedragen al minimaal enkele honderden euro's en het vervangen van deze pomp is een tijdrovend en dus duur karwei. Let bij de koop van een tweedehands auto erop dat de auto regelmatig onderhoud heeft gehad. Blijf met regelmaat onderhoud uitvoeren en laat periodiek het brandstoffilter vervangen.

Hybride accu vervangen

De accu van een hybride-auto is aanzienlijk complexer en duurder dan een normaal exemplaar. Door slijtage kunnen gedurende de levensduur van een hybridemodel problemen met de accu ontstaan. Houd er bij het kopen van een tweedehands hybride rekening mee dat vervanging van deze accu enkele honderden tot meer dan duizend euro kan kosten, afhankelijk van het model.

Katalysator

Een katalysator haalt schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen door middel van een chemisch proces. Dit is direct de reden waarom een katalysator zo duur is. Technisch gezien kunt u blijven rijden met een kapotte katalysator maar zonder goede katalysator zal de auto de Apk-keuring niet doorstaan.

Koppelomvormer

Bij een automaat zorgt een koppelomvormer voor de verbinding tussen de motor en de aandrijfas. Treedt een defect op en gaat deze verbinding verloren dan komt de auto niet meer van zijn plaats. Het repareren of vervangen van een koppelomvormer is door de complexiteit van een automaat helaas een stuk duurder dan het vervangen of repareren van een koppeling bij een handgeschakelde auto. Wilt u een tweedehands auto kopen met automaat, ga dan goed na of de auto goed is onderhouden, of de automaat ooit problemen heeft gehad en of deze soepel functioneert.

Turbo

Vrijwel alle diesels en steeds meer benzinemotoren hebben een turbo. Turbo's ervoor dat meer lucht de verbrandingskamers inkomt waardoor een krachtiger explosie mogelijk is, welke zorgt voor meer vermogen. Turbo's roteren snel en worden zeer heet. Vooral relatief kleine motoren, waarin turbo's relatief hard moeten werken, kunnen problemen krijgen met de turbo. Auto's voorzien van een automatisch start/stopsysteem zetten soms automatisch de motor uit wanneer u stopt voor een stoplicht. Als dit vaak gebeurt bij een hete turbo kan deze na verloop van tijd defect gaan. Het vervangen van een turbo kost al snel enkele honderden tot meer dan duizend euro.

Volledige versie